2013. március 16., szombat

2013.03.16. - PANSTARRS újra

Észlelő: Cseh Viktor
Észlelőhely: Nagyvarsány
Dátum: 2013-03-16
Idő: 17:46UT
Távcső: 15X70 Scopium binokulár
Légköri kondíciók: igen tiszta levegő, mélykék égbolt, kisebb felhőtömbök a Ny-i horizonton

Az észlelés leírása

Végre a borzalmas - jobban mondva katasztrofális időjárás - után tiszta az égbolt; napközben verőfényes napsütés és a két nappal ezelőtti jégviharnak már semmi nyoma.
Ma esti észlelőhelyem a kertünk vége volt ahonnan eléggé sokáig kerestem az üstököst. 17:10UT-kor megláttam egy fényes csillagot a 15X70-es binokulár látómezejében melyről nem tudtam hogy melyik is az; utóbb kiderült hogy talán a gamma Peg volt, és igen fényesnek látszótt! Az észlelés első 15 perce után már kezdtem fáradni és mérges lenni hogy még mindig nem látom az üstököst, pedig semmi sem takarja és az átlátszóság is kiváló. Ebből kifolyólag már-már hallucináltam is és mindenfelé "csóvákat" láttam. Kis pihenő következett...
17:27UT-kor aztán megpillantottam az üstököst kb 11°magasan;egyszerűen döbbenetes látvány fogadott. 40 ívperces csóva melyben ott volt a rendkívül fényes mag. A mag fényessége legalább 2 magnitúdó lehetett mert a 2,8 magnis gamma Peg-től - mellyel összehasonlítottam - jóval fényesebb volt. Ekkor a csóva kb. 10-15 fokos szöget zárt be a horizont felezőmerőlegesével. A színe ekkor fehéres volt nagyon pici sárgával.
17:46UT kor készítettem egy vázlatot a látómezőről (mely alapján a digitális rajz készült)! Ekkor bontakozott ki legjobban a csóva amelyet én 1-1,2° hosszúnak saccoltam. Vizuálisan ez nagyon jónak számít annak ismeretében hogy csak a horizont közeli, világos égen figyelhető meg az égitest! A csóva végétől majd egy fokra egy halvány csillag világit, és néha bevillan még itt ott egy-egy csillag de ezek bizonytalanul láthatóak; lehet hogy csak a szemem fárad!
18:00UT-kor már egészen alacsonyan van, és egykét horizont közeli felhő között bujkál; de még mindig nagyon feltűnő és a csóva is kitűnően látható!

Az észlelés közben többször is megpróbáltam szabad szemmel megpillantani ám ez nem sikerült; így hát eddig nem tudom rá azt mondani hogy szabadszemes üstökös!

1 megjegyzés:

  1. I agree with you... it definitely took some hunting to find Panstarrs (although not as much as Ison at the moment!!) and in fact, I let my camera "find" the comet for me with a long exposure. That was an exciting time. Great drawing of it!

    VálaszTörlés